Crowdfunding = crowdengagement
Het concept is eenvoudig: als initiatiefnemer plaats je een kunst of creatief project op een crowdfunding-platform met een wervende tekst, tegenprestaties en een aansprekend filmpje. Je stelt jezelf een deadline om een bepaald doelbedrag op te halen. Vervolgens vraag je aan jouw achterban je project te steunen door middel van een donatie. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van een van de tegenprestaties die jij zelf hebt bedacht. Een belangrijke crowdfunding platform voor kunst en cultuur is voordekunst. Hier kan je je project op plaatsen. Ook vind je hier veel informatie over hoe crowdfunding aan te pakken.
Buiten het feit dat crowdfunding ingezet kan worden om je project te financieren, creëer je als het ware een community van ambassadeurs rondom jouw project. Daarmee kun je laten zien dat er draagvlak is voor je project en zorg je voor meer zichtbaarheid. Ook in de toekomst kan je nog beroep doen op deze ambassadeurs. Crowdfunding kan dus een blijvend effect hebben! Crowdfunding is ook Crowdengagement! Ook voor instellingen.
https://www.voordekunst.nl/blog/instellingen
Er worden verschillende tools ingezet om je project te promoten. Als je je project bij een crowdfunding organisatie aanmeld, promoot je je project met een kort filmpje.
Bij de videomakers kan je leren hoe je een kort en aansprekend filmpje kan maken.